Audun Aagre returnerer til Longyearbyen i slutten av mai etter en 14-dagers skiekspedisjon i fotsporene til Gunnar Isachsen og den norske ekspedisjonen i 1906. Denne kartleggingsekspedisjonen skulle bli av stor betydning for at Norge senere fikk suverenitet over Svalbard. Som på den opprinnelige reisen hadde Aagre med seg både en kartograf, en geolog og en biolog på turen gjennom det nordvestlige Spitsbergen. Skiekspedisjonen er en del av Aagres pågående bokprosjekt om spillet om norsk suverenitet over Spitsbergen.
I dette foredraget snakker Audun Aagre om bokprosjektet, forberedelsene og erfaringene fra ekspedisjonen i Isachsens fotspor. Foredraget er arrangert i samarbeid med Artica, hvor Aagre for tiden har residensopphold.
Les mer om prosjektet og følg reisen her: https://spilletomspitsbergen.no/