50 år siden isbjørnen ble fredet – foredrag med Thor S. Larsen og Jon Aars

I anledning 50-års jubileet for Isbjørnavtalen vil biologene Thor S. Larsen og Jon Aars holde et foredrag om isbjørnfredningen. Avtalen ble inngått mellom Norge, Danmark, Sovjetunionen, USA og Canada. Vi får høre om prosessen rundt avtalen og hvordan det står til med isbjørnbestanden i dag. Arrangementet har gratis inngang og holdes i Lassegrotta i Svalbard Forskningspark.

• Bilde av isbjørn på havisen.
    1/1

Thor S. Larsen er generalsekretær for Norges Vitenskapsakademi for Polarforskning og har vært professor i biologi. Han var sentral i arbeidet med avtalen om totalfredning av isbjørnen i 1973.

Jon Aars er forsker ved Norsk Polarinstitutt og en av våre fremste isbjørn-forskere.

Arrangementet er et samarbeid mellom Svalbard museum, Norges Vitenskapsakademi for Polarforskning, Norsk Polarinstitutt og UNIS.

Informasjon:

• Dato: 01.12.2023