Kjøring av CM i Gruve 7. Foto: Ragnhild Utne
Vi markerer slutten på over hundre år med norsk gruvedrift på Svalbard med utstillingen "Det siste kullet". Her fortelles historien om slutten på en epoke ved hjelp av kull, steinstøv, mørk gruvestemning og et rikt utvalg av bilder og gjenstander fra gruvedrifta.
Program for åpningen:
13:45: Servering
14:00 – 14:15: Åpning v/ Håvar Fjerdingøy (SNSK). Musikk v/JG Hansen
14:15 – 14:45: Utstillingen er åpen
14:45 – 15:15: Thor Bjørn Arlov: "Kulldriftens konjunkturer — hovedlinjer og vendepunkt 1916-2025"
15:15 – 15:30: Kaffe og kake
15:30 – 16:30: "Hva nå?" Panelsamtale ledet av museumsdirektør Eystein Markusson
Deltakere i panelet er Terje Aunevik (LL), Rune Midtgaard (SNSK), Ronny Brunvoll (Visit Svalbard), Ingvild Sæbu Vatn (LPO Arkitekter) og Bodil Paulsen (Sysselmesteren).
Åpningen foregår i museets foajé.
Thor Bjørn Arlovs foredrag og panelsamtalen foregår i Lassegrotta (inngang fra museet). Dette vil strømmes her:
https://www.youtube.com/live/HSKvtbD8VMk?si=mi0GqlSLOBVz9fC6
VELKOMMEN!
Utstillingen er produsert av Svalbard museum.
Design: Ragnhild Utne
Takk til Svalbardposten for bruk av foto og sitater fra serien «Den siste gruvebusen».
Takk til Store Norske for all hjelp med innsamling av gjenstander og informasjon.
Utstillingen er støttet av Kulturrådet.
- 1/1
Thor Bjørn Arlov skal fortelle om gruvehistorien.