Podcastinnspilling - Nye funn av gamle øgler på Svalbard

Visste du at man har funnet en fiskeøgle på Svalbard som gjør at historiebøkene kanskje må skrives om? Svalbard Museum og Unis inviterer til LIVE podcastinnspilling med paleontolog Jørn H. Hurum. Hurum har ledet mange ekspedisjoner til Svalbard på jakt etter fossiler av gamle havlevende øgler. Nå er han tilbake for å fortelle mer om de siste funnene han har gjort på Svalbard, hvorfor Svalbard er et så spennende sted å jakte etter fossiler og hvordan det har seg at en av de eldste fiskeøglene noensinne oppdaget ble funnet nettopp her.

Vi inviterer til en samtale fra scenen mellom professor Jørn H. Hurum og forskningsformidler Maria Philippa Rossi, Samtalen vil bli tatt opp og senere publisert som en episode av Unis sin podcast-serie: The ColdCast.

Oppmøte: Svalbard Museum

Tidspunkt: Tirsdag 9. mai. Arrangementstart kl 19.00 (Møt gjerne opp noen minutter før slik at vi kan starte opptaket på tid)

Varighet: Litt over en time.

​PÅMELDING:

Arrangementet er på norsk, er gratis og åpent for alle, men vi har begrenset antall plasser. Derfor ber vi om at dere registrerer dere her:

Les om The ColdCast her: The ColdCast - Hosted by The University Center in Svalbard (acast.com)

Jørn Hurum er en norsk paleontolog som er spesielt kjent fra en rekke utgravinger av fossiler. Hurum er professor i virveldyrpaleontologi ved Naturhistorisk museum, Universitetet i Oslo. Han tok hovedfag (cand. scient.) i 1993 og doktorgrad i 1997.

Fra 2004 har Hurum ledet utgravninger av en spektakulær fauna av svaneøgler og fiskeøgler fra tidsperiodene trias og jura på Svalbard. Dette prosjektet har ført til innsamling av seksti store og godt bevarte fossile skjeletter av marine reptiler, tallrike forskningsartikler og stor medieoppmerksomhet. Særlig ble det oppstuss om «Monsterøgla» Pliosaurus funkei, en 10–13 meter lang pliosaur (en type svaneøgle), en av de aller største marine reptiler man noen gang har funnet.

I 2009 presenterte Hurum sammen med andre forskere Ida, et 47 millioner gammelt primatfossil, som kan være en forløper til nålevende aper og mennesker.

Hurum har også forsket på dinosaurer (blant annet Tarbosaurus) og multituberkulate pattedyr.

* Liebe Delsett, Lene: Jørn Hurum i Store norske leksikon på snl.no. Hentet 27. april 2023 fra http://snl.no/J%C3%B8rn_Hurum

• Animert bilde av utdødde havlevende øgler.
    Rekonstruksjon Cryopterygius Esther van Hulsen
Museum24:Portal - 2024.04.15